+ FLLWABOUTCBOXCREDSTWITTERBLOG
Orion Giveaway by Asyqin Azahar

Hi and assalamualaikum gais :] okay today i wanna join a superb giveaway; Orion Giveaway by Asyqin Azahar and the prizes sooooo ohsomm! and Asyqin, minat mickey mouse and cookies rite? eheh tengok blog pun tau ^w^ soooo;

special for you my dear! Mickey Mouse Cookies! and this photo credited to google img :]

dan ini: *credit to fb what ah..idk apa nama page dia lol*

Orion Giveaway by Asyqin Azahar

*omg sorry for the wrong spelling name. Asyqin Azahar actually ^w^


Prizes:
  • 1st place - can choose either ipad, iphone or fixie.
  • 2nd place - depends on 1st place.
  • 3rd place - depends on 2nd place.
Consolation:
  • 3x selendang
  • 5x topup RM10
  • 7x edit blog by ' Penaja Kita ' [ anonymous ]
DUE DATE - 19.SEPTEMBER.2012
WINNER ANNOUNCEMENT - 21.SEPTEMBER.2012
TAGS - I II III IV

------------------------------------------------

Pantun Related to Terms and Steps To Join

Orion Giveaway by Asyqin Azahar,
Hadiahnya meletup kebabom bergegar,
Tarikh expirednya pula pada 19.September,
Mari join sebelum due datenyer!

Syaratnya mudah tidak terkira,
Tempek banner dan jangan lupa backlinkkannya,
Hadiahnya awesome, takpayah bagitau pun takpa,
Semuanya tertera di banner, lihat saja!

Ipad, Iphone dan fixie ditawarkan,
Marilah kita gegar gegarkan,
Harap harap menang lah kan,
Moga Allah kabul lah kan.

Memandu diselekoh bunyikanlah hon,
Oh haritu saya baru beli henfon,
Petang petang beli snacks dekat pon pon,
Hmm nak apa eh? Fixie, Ipad atau Iphone?

Basikal Fixie memanglah trend masa kini,
Iphone pulak ada versi baru lagi,
Ipad...lagilah idaman hati,
Oh mana satu? Taktau nak pilih ni!

------------------------------------------------

AND NOW IT'S TIME TO...

SAYA NAK MENANG.......SEBAB.......

Saya nak menang Ipad ini,
Untuk memudahkan saya berblogging,
Wish me luck, hope ada rezeki,
Sambil ber-Ipad, bolehlah jogging jogging.

Saya nak menang Ipad ini,
Oh kenapa, sebab silalah beri,
Yelah saya nak jugak ikut trend terkini,
Nak beli tak cukup pulak kalau pakai duit sendiri!

Kalau ada rezeki, nak Ipad ini,
Senang dibawa kemana saja kita pergi,
Cakap melayu mestilah fasih,
Eh awak nak bagi eh? Hehe terima kasih!

Bangun pagi terjerit sana sini,
Lepastu bangun pergi berjoging,
Bila ada Ipad ohsomm ini,
Barulah ada feel nak berblogging!

Kalau ada fixie tak best lah pulak,
Sebab kita takde geng fixie ni,
Oh nak Ipad pun okay jugak,
At least dapatlah Ipad idaman hati!

Kalau ada rezeki nak menang Ipad,
Kalau tak Ipad, Iphone pon boleh,
Fixie pun okay, sentiasa terpahat,
Hmm...nak semualah. Ek eleh~

Saya nak menang Ipad sebab senang saya nak berblogging walau dimana jua saya berada! Yeah, even dekat mall tengah duduk duduk pun boleh bukak fb, blog dan at the same time update blog! Haha. dan saya juga berhasrat nak beri Ipad tersebut kepada adik saya yang sangatlah annoying - Luqman Hakimi hekhek sebab haritu dia nakkkkkkkkk sangat Ipad nie. dan dia juga berumur 7 tahun sekarang. *tak tanya pun* Kalau menang Ipad ni, saya nak hadiahkan Ipad ni kat adik saya sempena birthday dia yang dah lama lepas heheh. dan dan dan kalau ada Ipad ni senang sikit sebab kita boleh view blog guna Ipad, so kita boleh tengok blog kita ni okay ke tak kalau orang lain view guna Ipad. yelah takut takut kita view guna laptop okay, tapi kalau view guna tab or phone or whatever jadi tak okay pulak kan? mana tahu. dan kalau ada Ipad nie, senang sikit untk dibawa kemana mana like mall or whatever. takkanlah nak bawak laptop kot haha susahlah kan? heheh. dan yang paling penting...saya nak hadiahkan Ipad ni kat adik saya yang sangat annoying!

Jadi, disini saya mahu menekankan sedikit. Saya bukan sahaja nak menang Ipad ni sebab tak cukup duit nak beli or whatever probs tapi..saya nak menang Ipad ni sebab saya nak hadiahkan kat adik saya sempena birthday dia. Ehe tapi if dia taknak pun boleh la bagi kat saya je. Whee :3 Bukan sahaja saya nak guna Ipad ni utk berblogging, facebooking tapi saya guna nak guna Ipad ni untuk pembelajaran :] Like kita boleh guna Ipad ni utk jawab soalan apa apa time free, even kat mall ke or when journey kita nak balik kampung pun kita still boleh belajar. Macam mana caranya? Ha, senang. gunalah Ipad ni. so tahun depan saya PMR last batch okay! heheh so taknak lah buang banyak masa mcm tu je, time free tgh duduk kat seat blakang kereta boleh jawab soalan trial pmr ke apa ke kan? Actually banyak lagi sebab dan faedah saya nak menang Ipad ni tapi susah nak diexplainkan :]

------------------------------------------------

Ipad dan Iphone berjenama Apple,
Oh aku minat gila kat warna purple,
Hehe dua dua jenama yang sama,
Marilah join giveaway ohsomm ni sama sama ^w^

ehee actually aku nak buat video something, maybe esok pagi kot? sempat ni. nak buat malam ni segan ahhh hihi parents aku ada. takpa tomorrow okay. hehe and tomorrow adalah due datenya! so bloggers, jom lah join? ^w^

AND YEAHH, SO THIS IS THE VIDEO AND SORRY FOR THE GEDIK GEDIK'S FACE EHEH. AND SORRY SEBAB THIS VIDEO TERBALIK, TIME RECORD NI TAK PERASAN PULAK YANG SCREEN DIA TIME TU TERBALIK. SO LET'S CLICK PLAY'S BUTTON;


perasan tak yang aku bahasakan diri aku 'akak'? omg i dunno why that perkataan automatic-ly coming out my lips. /flips mai hair/ alahai segannya panggil akak akak ni haaaa. heheh :p eh dan jangan gelak eh time tengok ni heheh.

wuhuu segannya heheh. time record ni waktu pagi so muka still macam baru bangun hahah :p
dan juga...ada selit sikit sebab sebab knapa aku nak menang Ipad dalam video ini. heheh. and video ni 2 minit 16 saat so pastikan internet anda laju yep untuk tengok apa yang aku cakap dalam video ni hehe ^w^

DAN DIBAWAH INI PULA VIDEO PERBEZAAN ANTARA IPAD DENGAN IPHONE :]


ipad banyak juga kebaikannya. cepat loading daripada iphone. tapi bila guna camera, dia jadi lambat sikit, kan? dan bila view website ke apa ke lawa kan view dia? hehe. so now let's check it out the specifications of ipad and iphone.

IPAD


Kelebihan :

1. Kawalan penuh dengan skrin sesentuh

Walaupun saudara kali pertama mengendalikan kawalan dengan cara sentuhan, tiada lagi rasa kekok selepas mencuba berkali-kali. Perasaan kagum timbul dan saudara akan mula menyukainya.

Skrin sesentuh iPad berkualiti tinggi dan sukar untuk calar jika dibandingkan penulis menggunakan Nokia 5800XM. Saudara tidak perlu menekan kuat atau berkali-kali untuk menjalankan sesuatu aplikasi, cukup dengan satu sentuhan lembut respons akan melakukan kerjanya.

Menaip dengan menggunakan skrin sesentuh tiada bezanya dengan menaip di papan kekunci yang sebenar.

Untuk mengelakkan skrin iPad daripada tercalar, bolehlah memasang pelindung skrin semurah RM20 sehingga RM150.


2. Paparan grafik yang mengagumkan

Kala menonton video atau bermain permainan video, paparan grafik yang dihidangkan iPad cukup mengujakan penulis. Main sahaja permainan video Cut The Rope, saudara akan kagum dengan keupayaan grafik daripada iPad. Netbook pun belum tentu dapat menyaingi iPad!


3. Sokongan aplikasi daripada pembangun yang pelbagai

Pelbagai aplikasi percuma dan berbayar boleh dimuat turun menerusi AppStore. Contohnya, aplikasi berbentuk kewangan, perubatan, berita, permainan video, utiliti, muzik, produktiviti dan sebagainya. Hingga hari ini, terdapat lebih 65,000 aplikasi khusus untuk iPad.

Saudara boleh menentukan aplikasi yang diingini berdasarkan minat dan kecenderungan sendiri. Andai kata saudara seorang pelajar dalam bidang perubatan, saudara boleh dapatkan Oxford Handbook of Clinical Specialtiesuntuk rujukan perubatan. Selain itu, AudioNote membolehkan saudara tidak ketinggalan ketika mencatat minit mesyuarat kerana suara setiap orang akan dirakam sehingga tamat. GarageBand pula memudahkan ahli muzik menghasilkan lagu walaupun tanpa instrumen yang lengkap. Menarik bukan?

Jadi, penulis dapat merumuskan bahawa kekuatan sebenar iPhone, iPod dan iPad sangat bergantung kepada pembangun-pembangun menghasilkan aplikasi terbaik yang sesuai dengan kehendak pengguna.


4. Jangka hayat bateri yang panjang

Sekiranya iPad dicas penuh, bateri boleh bertahan sehingga 10 jam untuk penggunaan kerap dan sebulan dalam keadaan bersiap sedia (stand by). Saudara tidak perlu khuatir lagi sekiranya tertinggal pengecas kerana baterinya memang tahan lama.


5. Boleh dimodifikasi dengan mudah dan percuma

iPad yang sudah di’jailbreak’ memang memudahkan pengguna. Semua aplikasi berbayar boleh didapati secara percuma. Kalau mahu berjimat, jailbreak sahaja iPad yang dibeli.

Sungguh, fungsi iPad yang belum jailbreak sangat terhad dan membosankan.


Kekurangan:

1. Tiada fungsi kepelbagaian tugas (multitasking)

Kelemahan yang banyak mempengaruhi keberkesanan kerja-kerja penulis dalam seharian.

Contohnya, menaip artikel blog yang memerlukan semakan pautan yang dirujuk. Saudara perlu menutup dahulu Pages sebelum dapat melayari Safari. Memang leceh!

Mujur dengar lagu sambil melayari internet boleh dibuat serentak. Huh!


2. Masukkan data, lagu, foto dan lain-lain lagi ke dalam iPad dengan iTunes

Sekiranya saudara mengharapkan penggunaan iPad umpama mengendalikan sebuah komputer riba, lebih baik lupakan sahaja.

Perkongsian dokumen, lagu dan foto mesti dimasukkan menerusi iTunes. Maknanya, iPad tidak boleh menerima dan mengeluarkan apa-apa fail tanpa iTunes.

Satu kerja pula mengusung komputer riba semata-mata untuk memasukkan lagu ke dalam iPad. Alahai…

Walaupun aplikasi AirSharing boleh digunakan untuk memudahkan perkongsian fail namun masih memerlukan wireless sebagai penghubung.


3. Tiada port untuk USB

Sama seperti di atas. Fail daripada cakera keras luaran atau pemacu pen perlu menerusi komputer dan iTunes.


4. Tiada sokongan Flash

Laman sesawang yang menggunakan Flash tidak dapat dilayari dengan baik. Penulis pelik mengapa Apple tiada usaha untuk berkolaborasi dengan Adobe untuk membenarkan pemasangan Flash pada Safari.

Ada juga yang mencadangkan pemasangan Frash (satu aplikasi ciptaan pengguna Apple) untuk menyelesaikan masalah tersebut. Walau bagaimanapun, iPad penulis masih tetap sama hasilnya. Laman sesawang atau blog lompong di beberapa bahagian akibat tidak dapat menjalankan Flash.


5. Tiada kamera [ IPAD YANG BARU DAH ADA CAMERA DAH :) ]

iPad tiada kamera. Membosankan. Selepas mendapat kritikan daripada pengguna, kemunculan iPad 2 baru-baru ini membawa khabar gembira dengan penambahan fungsi kamera depan dan belakang.


6. Kualiti Wi-Fi kurang memberangsangkan

Penulis mendapati kualiti Wi-Fi iPad tidaklah sebaik yang terdapat pada komputer riba. Jika jauh daripada punca wireless, kualiti penerimaan jatuh atau terus hilang daripada radar wireless iPad. Jika mahu mendapat kualiti penerimaan yang baik, jarak yang dijadangkan dalam lingkungan 10 hingga 15 meter sahaja.


7. Aksesori tambahan yang mahal

Apa-apa sahaja tentang aksesori Apple memang mahal. Bekas iPad yang dibeli (beserta papan kekunci) mencecah RM250. Belum lagi wayar tambahan, slot untuk kad memori dan lain-lain lagi.


IPHONE



Kelebihan:


1. Desain baru. Penampilan iPhone terbaru akan tampak lebih kotak dan elegan. Casing-nya sebagian besar terbuat dari kaca, dan terdapat bahan aluminium yang mengitari sekeliling pinggirannya. Bobotnya akan sedikit lebih berat dari pendahulunya.

2. Layar lebih kecil, resolusi lebih baik. Layar iPhone terbaru akan lebih kecil ketimbang iPhone 3GS. Namun tampilannya memiliki resolusi yang lebih tinggi (4 kali lebih tajam dari versi sebelumnya).

3. Baterai tahan lama. Ketahanan baterainya konon akan 16% lebih awet ketimbang iPhone 3GS.

4. Multitasking. iPhone terbaru akan menggunakan OS iPhone terbaru, yaitu versi 4.0. OS ini akan membantu iPhone bisa menjalankan lebih banyak aplikasi non-native secara bersamaan. Konon, maksimal bisa sampai tujuh aplikasi.

5. Kapasitas lebih lapang. Kabarnya, konsumen akan segera menyaksikan debut iPhone terbaru dengan kapasitas 64GB.

6. Kamera lebih baik. Kualitas kamera iPhone terbaru akan lebih tajam. Beberapa analis memperkirakan Apple akan menanamkan kamera 5 megapixel pada iPhone terbarunya, dengan cahaya flash untuk menangkap gambar lebih baik dalam keadaan gelap. Ada juga yang menyebutkan, kamera iPhone ini bisa merekam video berkualitas High Definition (HD).

7. eBook. Pengguna iPhone akan bisa membeli dan mengunduh bacaan digital dari bookshop Apple pada handset mereka.

8. Prosesor baru. iPhone terbaru kabarnya menggunakan prosesor besutan Apple sendiri, sama dengan yang digunakan pada iPad.

9. Kartu SIM yang berbeda. Rumor beredar, iPhone terbaru menggunakan kartu SIM mikro seperti pada iPad 3G yang 40% lebih kecil dibanding kartu SIM biasa. Namun kebenaran kabar ini masih belum dapat dipastikan. Jika benar demikian adanya, akan ada banyak pengguna iPhone yang bermigrasi menggunakan kartu SIM mikro dan tentunya kebutuhan akan kartu SIM mikro diprediksi akan meningkat.

10. Sinkronisasi nirkabel. Keberadaan fitur ini nantinya memungkinkan data dapat ditransfer melalui jaringan WiFi dari iPhone LAke komputer tanpa perlu kabel data USB.


Kekurangan:


1. Lemahnya sinyal ponsel. Hal tersebut disebabkan karena Apple membenamkan antena di bagian bawah kiri, sehingga ketika digenggam sinyal akan mengganggu penerimaan sinyal.

2. Cacat pada layar, Meskipun telah melakukan pengaturan warna, namun pada sejumlah iPhone 4 masih terdapat beberapa titik berwarna kuning.

3. Desain iPhone 4 yang menggunakan bahan stainless steel disinyalir juga mudah tergores. Dilaporkan, pada sejumlah iPhone terdapat bekas goresan.

4.Harga nya yang masih selangit pun banyak di keluhan sejumlah orang.


------------------------------------


JUM KITA BER CONVERSATIONS PULEKK


Tuesday, 18.September.2012, 2:00 p.m. and I'm alone walking back from school. Then I've got a calls from mai friends, Yaya.


Yaya : Weh weh! Kau kat mana ni?

Lylla : Ontheway balik rumah ah. Why ah?

Yaya : Hah, cepat sikit! I've something to tell you babe! K nanti dah balik cepat on fb okay.

Lylla : Oh, all right. Bye.


Arrived. Change mai clothes and surfing for fb. And suddenly...i've got an message from mai friends, Yaya.


Yaya : Oit! Haa online pun kau kan. Berjanggut aku tunggu weh.

Lylla : Haha, so what's up?

Yaya : Ni ha, kau kan suka masuk giveaway bagai tah tu kan, ye lah kau kan blogger. Then tadi aku ada jumpa satu giveaway nie! Nak tau tak hadiah dia apa?

Lylla : Haha, okay apa?

Yaya : IPAD, IPHONE DAN FIXIE weh! Haa weh join lah cepat. Esok [ Rabu 19.09.12 ] dah due date dah! Haa kalau ada rezeki kau kalini, menanglah gadget gadget terkini tu!

Lylla : What? Wow awesome! Okay gimme the link.

Yaya : Okay nah. So jangan lupa join tau? Buat yang the best okey? Moga moga kau ada rezeki, aku doakan. Amin~

Lylla : Thanks babe. Okay I'll. Amin~

Yaya : So, kau nak menang apa?

Lylla : I don't know. Any idea?

Yaya : Ipad lah. Senang nanti kau nak belajar. Even kat dalam kereta ke, tengah makan kat kedai mamak ke boleh belajar. Make it simple. Kan?

Lylla : Betul jugak tu. Hmm. Okay, I want the Ipad. So nanti bolehlah download trial PMR dan jawab walau dimana pun kita berada kan? Yelah kitakan last batch punya PMR victims.

Yaya : Yups! So, I wish you luck girl. Do the best. Aku percaya kau boleh buat. Aku doakan kau menang. Amin~

Lylla : Thanks again babe! Okay nanti if ada rezeki aku menang, i'll treat you McDonald's punya Big Mac okay?

Yaya : Of course lah kau kena belanja! Hehe.

Lylla : Haha. Wish me luck, Amin~ Okay I've got to go. Bye and assalamualaikum :']

Yaya : Waalaikumsalam. Wish you luck, AMIN~.


Night, around 9:00 p.m. and i'm in front of mai laptop. I've got a pencil in my hand and a piece of paper to create the best entry for the awesome giveaway.


Lylla : Ibu, Ayah! Boleh tolong tak? Ada idea tak macam mana nak buat entry yang paling best?

Ibu : Alah, Italicbuatlah sendiri. Usahakan tangga kejayaan :3

Ayah : Hah, pergi sidai kain tu. Nanti keluarlah idea. Hehe.

Lylla : Ek ele. Hehe takpelah. Kita buat sendiri jerrrr.


Laying back in ''katil's" and start thinking...


Yes! Finally I've got an idea and I jot down all the idea of making pantun, video and this story at the paper. And so..inilah hasilnya :



Okay, that's all for today.

Haa...so macam mana? Ipad lagi okay kot rasanya. Whee wish me luck, Amin~ Banyak sangat persaingan ni. Harap harap ada rezeki lah di ga ohsomm ini. Hmm stakat ini sahajalah. Dan dan dan, semua pantun pantun direka khas oleh saya sendiri dan specifications ipad dan iphone tu credit to google. And the first video was made by me and hosted by me okay /flips everything/ Bye and assalamualaikum :]

Labels: , ,

POSTED BY LyllΛzhar II ON Tuesday 18 September 2012 0 derp[s] TOP
past | all rights reserved desiree 2012 | future